Lees alle verhalen
Op de Jorismavo zijn mobiele telefoons sinds een paar maanden niet langer toegestaan. Een beslissing met een grote impact, met name op de leerlingen. Wat de leerlingen eerst niet zagen zitten, vindt het merendeel nu heel fijn: een telefoonvrije school zorgt voor meer levendigheid in de aula en in de gangen, de concentratie van leerlingen is toegenomen en ze vinden het een stuk gezelliger in de pauzes en tussenuren.
In juli 2023 kwam de overheid met het dringende advies om mobiele telefoons, tablets en smart-horloges uit de klas te weren. Aan deze richtlijn voldeed de Jorismavo al, maar de school was er niet tevreden over. “We merkten dat mobiele telefoons buiten de klas alsnog een grote afleiding voor de leerlingen vormden. En als een docent met een les wilde beginnen, duurde het vrij lang voordat mobieltjes opgeborgen en de leerlingen gefocust waren. Het gebruik van de mobiele telefoon ging ten koste van de lestijd, wat zowel leerlingen als docenten onnodig veel energie kostte”, zegt teamleider Hanneke Frenken. Dus nam de Jorismavo het besluit om een volledig telefoonvrije school te worden.
Gezellige boel
De Jorismavo trok hierin gezamenlijk op met het Kandinsky College. Om het idee te laten slagen en te kunnen handhaven, was een goede voorbereiding noodzakelijk. Hanneke: “Daarom zijn we ook niet in het nieuwe schooljaar, maar pas sinds januari 2024 met de maatregel van start gegaan.” Het hele schoolteam, ouders en leerlingen waren bij het besluit betrokken. Vele gesprekken volgden. Leerlingen zaten er in eerste instantie niet op te wachten, want ze hadden het gevoel dat iets van hen afgenomen werd waar ze enorm aan gehecht zijn. Hanneke: “Wat ik heel mooi vind om te zien – nu we een paar maanden verder zijn – is dat meer dan de helft van de leerlingen in het onderzoek van de Radboud Universiteit aangegeven hebben dat ze zich beter kunnen concentreren. En dat het gezelliger is geworden in de pauzes en tussenuren: leerlingen zijn weer met elkaar bezig in plaats van met hun scherm.” Ook niet iedere ouder was positief over het besluit om van de mobieltjes af te stappen. Zo was er een ouder die van tevoren heel sceptisch was. Hanneke: “Ze dacht dat haar kind het heel moeilijk zou krijgen zonder telefoon; hoe wij om zouden gaan met het feit dat kinderen misschien wel verslaafd zijn aan hun mobiele telefoon en heel chagrijnig zouden worden als ze zonder komen te zitten? Diezelfde ouder is onlangs op haar bezwaar teruggekomen: ze hoort haar kind namen van klasgenoten noemen thuis, waar ze voorheen nooit van gehoord had.”
Nooit meer slalommen
De Jorismavo wilde het de leerlingen zo makkelijk mogelijk maken om te wennen aan de nieuwe situatie. De leerlingenraad en leerlingen in mentorlessen zijn gevraagd wat ze hiervoor nodig hadden. Zodoende hielp Bindkracht10 met het organiseren van allerlei activiteiten in sommige pauzes en heeft de Jorismavo twaalf spellen voor de twaalf klassen gekocht, en ook een tafeltennistafel, een tafelvoetbaltafel en natuurlijk een paar ballen voor buiten. Dit leverde direct meer reuring op en er zijn meer leerlingen die buiten bezig zijn met sport en spel. Hanneke: “In het begin dachten we: waar komt die herrie ineens vandaan. Het waren de leerlingen die met elkaar aan het kletsen waren. Zo gezellig.” Iets anders dat haar meteen vanaf de eerste dag opviel: “Leerlingen gingen weer rechtop lopen. Als docent hoefde je niet meer te slalommen tussen scrollende leerlingen.”
In gesprek met elkaar
Leerlingen bergen hun telefoons op in hun eigen telefoonkluisje bij de ingang. Heeft een leerling toch een telefoon op zak? Dan treedt het sanctiesysteem in werking. “Vaak niet eens nodig”, vervolgt Hanneke. “Je bent tegenwoordig een uitzondering als je een telefoon bij je hebt in de school en dat wil niemand zijn.” Leerlingen hebben nog steeds hun laptop nodig in de klas, dus helemaal schermvrij is de school niet. Hanneke: “Dat is ook niet nodig. De rust is weer teruggekeerd in de school en de effectieve lestijd is toegenomen. Wel zullen we in gesprek blijven met de leerlingen. Werkt het voor ze? Missen ze nog iets? Welke nadelen zien ze? Hoe kunnen we die oplossen? Wat leerlingen bijvoorbeeld heel irritant vonden is dat ze niet meer tussen de lessen door op hun rooster konden kijken. Er hangentwee monitoren in de school voor roosterwijzigingen en de roosters hangen op diverse plekken in de school. Leerlingen moesten er echt aan wennen dat ze voortaan daarop moesten kijken om hun rooster te checken.” Benadrukken dat ze een mobielvrije school zijn, doet de Jorismavo al niet meer. Het is gewoon geworden. Hanneke: “We zijn heel tevreden met de weg die we ingeslagen zijn en hopen dat leerlingen niet alleen meer rust ervaren, maar dat ze de sociale en communicatieve vaardigheden die ze zich nu eigen maken, meenemen voor de rest van hun leven.”
Hanneke Frenken
Teamleider | Jorismavo | een telefoonvrije school
“Leerlingen zijn weer met elkaar bezig in plaats van met hun scherm”
De Jorismavo heeft de mobiele telefoon de schooldeur gewezen
In juli 2023 kwam de overheid met het dringende advies om mobiele telefoons, tablets en smart-horloges uit de klas te weren. Aan deze richtlijn voldeed de Jorismavo al, maar de school was er niet tevreden over. “We merkten dat mobiele telefoons buiten de klas alsnog een grote afleiding voor de leerlingen vormden. En als een docent met een les wilde beginnen, duurde het vrij lang voordat mobieltjes opgeborgen en de leerlingen gefocust waren. Het gebruik van de mobiele telefoon ging ten koste van de lestijd, wat zowel leerlingen als docenten onnodig veel energie kostte”, zegt teamleider Hanneke Frenken. Dus nam de Jorismavo het besluit om een volledig telefoonvrije school te worden.
Gezellige boel
De Jorismavo trok hierin gezamenlijk op met het Kandinsky College. Om het idee te laten slagen en te kunnen handhaven, was een goede voorbereiding noodzakelijk. Hanneke: “Daarom zijn we ook niet in het nieuwe schooljaar, maar pas sinds januari 2024 met de maatregel van start gegaan.” Het hele schoolteam, ouders en leerlingen waren bij het besluit betrokken. Vele gesprekken volgden. Leerlingen zaten er in eerste instantie niet op te wachten, want ze hadden het gevoel dat iets van hen afgenomen werd waar ze enorm aan gehecht zijn. Hanneke: “Wat ik heel mooi vind om te zien – nu we een paar maanden verder zijn – is dat meer dan de helft van de leerlingen in het onderzoek van de Radboud Universiteit aangegeven hebben dat ze zich beter kunnen concentreren. En dat het gezelliger is geworden in de pauzes en tussenuren: leerlingen zijn weer met elkaar bezig in plaats van met hun scherm.” Ook niet iedere ouder was positief over het besluit om van de mobieltjes af te stappen. Zo was er een ouder die van tevoren heel sceptisch was. Hanneke: “Ze dacht dat haar kind het heel moeilijk zou krijgen zonder telefoon; hoe wij om zouden gaan met het feit dat kinderen misschien wel verslaafd zijn aan hun mobiele telefoon en heel chagrijnig zouden worden als ze zonder komen te zitten? Diezelfde ouder is onlangs op haar bezwaar teruggekomen: ze hoort haar kind namen van klasgenoten noemen thuis, waar ze voorheen nooit van gehoord had.”
Nooit meer slalommen
De Jorismavo wilde het de leerlingen zo makkelijk mogelijk maken om te wennen aan de nieuwe situatie. De leerlingenraad en leerlingen in mentorlessen zijn gevraagd wat ze hiervoor nodig hadden. Zodoende hielp Bindkracht10 met het organiseren van allerlei activiteiten in sommige pauzes en heeft de Jorismavo twaalf spellen voor de twaalf klassen gekocht, en ook een tafeltennistafel, een tafelvoetbaltafel en natuurlijk een paar ballen voor buiten. Dit leverde direct meer reuring op en er zijn meer leerlingen die buiten bezig zijn met sport en spel. Hanneke: “In het begin dachten we: waar komt die herrie ineens vandaan. Het waren de leerlingen die met elkaar aan het kletsen waren. Zo gezellig.” Iets anders dat haar meteen vanaf de eerste dag opviel: “Leerlingen gingen weer rechtop lopen. Als docent hoefde je niet meer te slalommen tussen scrollende leerlingen.”
In gesprek met elkaar
Leerlingen bergen hun telefoons op in hun eigen telefoonkluisje bij de ingang. Heeft een leerling toch een telefoon op zak? Dan treedt het sanctiesysteem in werking. “Vaak niet eens nodig”, vervolgt Hanneke. “Je bent tegenwoordig een uitzondering als je een telefoon bij je hebt in de school en dat wil niemand zijn.” Leerlingen hebben nog steeds hun laptop nodig in de klas, dus helemaal schermvrij is de school niet. Hanneke: “Dat is ook niet nodig. De rust is weer teruggekeerd in de school en de effectieve lestijd is toegenomen. Wel zullen we in gesprek blijven met de leerlingen. Werkt het voor ze? Missen ze nog iets? Welke nadelen zien ze? Hoe kunnen we die oplossen? Wat leerlingen bijvoorbeeld heel irritant vonden is dat ze niet meer tussen de lessen door op hun rooster konden kijken. Er hangentwee monitoren in de school voor roosterwijzigingen en de roosters hangen op diverse plekken in de school. Leerlingen moesten er echt aan wennen dat ze voortaan daarop moesten kijken om hun rooster te checken.” Benadrukken dat ze een mobielvrije school zijn, doet de Jorismavo al niet meer. Het is gewoon geworden. Hanneke: “We zijn heel tevreden met de weg die we ingeslagen zijn en hopen dat leerlingen niet alleen meer rust ervaren, maar dat ze de sociale en communicatieve vaardigheden die ze zich nu eigen maken, meenemen voor de rest van hun leven.”
Op de Jorismavo zijn mobiele telefoons sinds een paar maanden niet langer toegestaan. Een beslissing met een grote impact, met name op de leerlingen. Wat de leerlingen eerst niet zagen zitten, vindt het merendeel nu heel fijn: een telefoonvrije school zorgt voor meer levendigheid in de aula en in de gangen, de concentratie van leerlingen is toegenomen en ze vinden het een stuk gezelliger in de pauzes en tussenuren.
Hanneke Frenken
Teamleider | Jorismavo | een telefoonvrije school
“Leerlingen zijn weer met elkaar bezig in plaats van met hun scherm”
De Jorismavo heeft de mobiele telefoon de schooldeur gewezen
Lees alle verhalen