Door vmbo-leerlingen in de vierde klas in aanraking te laten komen met kansrijke beroepen in de omgeving van de school, maakt het Maaswaal College de weg voor hen vrij voor een goede startpositie op de arbeidsmarkt en stimuleren ze de werkgelegenheid in de regio. Bij het project ‘leren in bedrijf’ zijn inmiddels meer dan dertien bedrijven en instellingen aangesloten. Er zijn ca. 70 leerlingen per jaar die aan het traject meedoen.

Binnen het project ‘leren in bedrijf’ krijgen vmbo-leerlingen de kans om levensecht te leren door al jong de praktijk af te kijken van de allerbesten. Eén of meerdere keuzevakken en een stage bij één van dertien bedrijven en instellingen zijn onderdeel van het project. “We zijn klein begonnen, maar al snel zagen we dat het succesvol was. Leerlingen zijn enorm gemotiveerd om mee te doen aan ‘leren in bedrijf’ omdat ze de kans krijgen te ontdekken of de richting die ze later op willen, bij hen past”, zegt Ilse Hees, docent lifestyle en docent van het keuzevak welzijn, kind en jongere.

Volop kansen op de arbeidsmarkt

Het Maaswaal College pakt het serieus aan. Wil een leerling meedoen aan ‘leren in bedrijf’? Dan bieden ze de leerling in de derde klas aan om te solliciteren aan de hand van de presentaties die ze krijgen over de bedrijven waarvoor ze kunnen kiezen. In een motivatiebrief dienen de leerlingen uit te leggen waarom ze graag een bepaalde richting op willen. “Net zoals in het echte bedrijfsleven”, vertelt Ilse. Door het grote aanbod is er variatie in aanbod dat aansluit bij de interesses en (onontdekte) talenten van leerlingen. Binnen de richting techniek bijvoorbeeld zijn er keuzevakken te volgen bij bedrijven zoals Berko, Nooteboom en Hoppenbrouwers, vanuit horeca bij Thermen Berendonck en vanuit zorg en welzijn krijgen leerlingen bijvoorbeeld een kijkje in de keuken bij woonzorglocatie Hof van de Elst of kinderopvangorganisatie De Eerste Stap. Bij het laatste bedrijf is Ilse nauw betrokken. Ze geeft het keuzevak ‘welzijn, kind en jongere’ momenteel aan tien leerlingen. Niet op school, maar bij De Eerste Stap. Samen met de praktijkopleider van De Eerste Stap heeft Ilse het werkboek voor het keuzevak ontwikkeld. “Op deze manier houden we de lessen actueel en relevant.”

Kinderen leren van kinderen
Leerlingen volgen gedurende twaalf weken één dag per week een theorieles. De lessen gaan over alle facetten die komen kijken bij het opvoeden en verzorgen van kleine kinderen. Hoe kleed je een kind aan? Hoe leer je interactief voorlezen? Wat zijn de voedingsprotocollen? Daarnaast lopen ze gedurende die twaalf weken één dag per week stage bij De Eerste Stap en brengen ze het geleerde in de praktijk. Leerlingen geven kinderen een fruithap, organiseren allerlei leuke activiteiten, helpen de kinderen aankleden, stimuleren de zelfredzaamheid. Zo ontdekken ze of hun talenten passen bij dit werk en of ze het leuk vinden. Ilse: “De peuters zijn hartstikke gek op onze leerlingen. Ze zijn altijd teleurgesteld als ze na twaalf weken weer vertrekken.”


Unieke voorbereiding op de beroepspraktijk
In eerste instantie vinden leerlingen het erg spannend. Ze gaan iets doen waar ze een certificaat voor kunnen halen, dus willen ze er echt hun best voor doen. Zichzelf voorstellen, op tijd zijn, niet op hun mobiele telefoon, zich gedragen. Het hoort er allemaal bij in het leerbedrijf. Ilse: “Ze ‘moeten’ veel, maar dat maakt het juist harstikke leuk. Ze worden serieus genomen en ze ervaren hoe het er in een echt bedrijf aan toegaat. We zien leerlingen groeien gedurende het project. En bijkomend voordeel: doordat het zo’n compleet programma is, is het een unieke voorbereiding op de beroepspraktijk. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de bedrijven die over vier jaar heel wat jongeren kunnen verwelkomen. Het programma biedt een enorme meerwaarde voor de werkgelegenheid in onze regio.”

Vol zelfvertrouwen je toekomst tegemoet
Na de eindopdracht waarin leerlingen reflecteren op de afgelopen periode, krijgen de leerlingen een certificaat voor ‘leren in bedrijf’ tijdens de uitreiking bij één van de leerbedrijven. “Een bijzondere dag, waar leerlingen helemaal naar toeleven”, zegt Ilse. Leerlingen, ouders, docenten en begeleiders van de bedrijven zijn hierbij aanwezig. Na een welkomstwoord gaan de scholieren uiteen in kleine groepjes. De leerlingen krijgen van hun eigen docent en stagebegeleider een individuele speech die echt op hen gericht is, met als uitgangspunt dat iedere leerling met veel zelfvertrouwen lachend zijn of haar toekomst tegemoet gaat.”

Ilse Hees

Docent lifestyle en docent van het keuzevak welzijn, kind en jongere | Maaswaal College | leren in bedrijf 

“Leerlingen ontdekken hier hoe ze weloverwogen keuzes maken voor hun toekomst”

Het Maaswaal College slaat een brug naar de arbeidsmarkt

Binnen het project ‘leren in bedrijf’ krijgen vmbo-leerlingen de kans om levensecht te leren door al jong de praktijk af te kijken van de allerbesten. Eén of meerdere keuzevakken en een stage bij één van dertien bedrijven en instellingen zijn onderdeel van het project. “We zijn klein begonnen, maar al snel zagen we dat het succesvol was. Leerlingen zijn enorm gemotiveerd om mee te doen aan ‘leren in bedrijf’ omdat ze de kans krijgen te ontdekken of de richting die ze later op willen, bij hen past”, zegt Ilse Hees, docent lifestyle en docent van het keuzevak welzijn, kind en jongere.

Volop kansen op de arbeidsmarkt

Het Maaswaal College pakt het serieus aan. Wil een leerling meedoen aan ‘leren in bedrijf’? Dan bieden ze de leerling in de derde klas aan om te solliciteren aan de hand van de presentaties die ze krijgen over de bedrijven waarvoor ze kunnen kiezen. In een motivatiebrief dienen de leerlingen uit te leggen waarom ze graag een bepaalde richting op willen. “Net zoals in het echte bedrijfsleven”, vertelt Ilse. Door het grote aanbod is er variatie in aanbod dat aansluit bij de interesses en (onontdekte) talenten van leerlingen. Binnen de richting techniek bijvoorbeeld zijn er keuzevakken te volgen bij bedrijven zoals Berko, Nooteboom en Hoppenbrouwers, vanuit horeca bij Thermen Berendonck en vanuit zorg en welzijn krijgen leerlingen bijvoorbeeld een kijkje in de keuken bij woonzorglocatie Hof van de Elst of kinderopvangorganisatie De Eerste Stap. Bij het laatste bedrijf is Ilse nauw betrokken. Ze geeft het keuzevak ‘welzijn, kind en jongere’ momenteel aan tien leerlingen. Niet op school, maar bij De Eerste Stap. Samen met de praktijkopleider van De Eerste Stap heeft Ilse het werkboek voor het keuzevak ontwikkeld. “Op deze manier houden we de lessen actueel en relevant.”

Kinderen leren van kinderen
Leerlingen volgen gedurende twaalf weken één dag per week een theorieles. De lessen gaan over alle facetten die komen kijken bij het opvoeden en verzorgen van kleine kinderen. Hoe kleed je een kind aan? Hoe leer je interactief voorlezen? Wat zijn de voedingsprotocollen? Daarnaast lopen ze gedurende die twaalf weken één dag per week stage bij De Eerste Stap en brengen ze het geleerde in de praktijk. Leerlingen geven kinderen een fruithap, organiseren allerlei leuke activiteiten, helpen de kinderen aankleden, stimuleren de zelfredzaamheid. Zo ontdekken ze of hun talenten passen bij dit werk en of ze het leuk vinden. Ilse: “De peuters zijn hartstikke gek op onze leerlingen. Ze zijn altijd teleurgesteld als ze na twaalf weken weer vertrekken.”


Unieke voorbereiding op de beroepspraktijk
In eerste instantie vinden leerlingen het erg spannend. Ze gaan iets doen waar ze een certificaat voor kunnen halen, dus willen ze er echt hun best voor doen. Zichzelf voorstellen, op tijd zijn, niet op hun mobiele telefoon, zich gedragen. Het hoort er allemaal bij in het leerbedrijf. Ilse: “Ze ‘moeten’ veel, maar dat maakt het juist harstikke leuk. Ze worden serieus genomen en ze ervaren hoe het er in een echt bedrijf aan toegaat. We zien leerlingen groeien gedurende het project. En bijkomend voordeel: doordat het zo’n compleet programma is, is het een unieke voorbereiding op de beroepspraktijk. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de bedrijven die over vier jaar heel wat jongeren kunnen verwelkomen. Het programma biedt een enorme meerwaarde voor de werkgelegenheid in onze regio.”

Vol zelfvertrouwen je toekomst tegemoet
Na de eindopdracht waarin leerlingen reflecteren op de afgelopen periode, krijgen de leerlingen een certificaat voor ‘leren in bedrijf’ tijdens de uitreiking bij één van de leerbedrijven. “Een bijzondere dag, waar leerlingen helemaal naar toeleven”, zegt Ilse. Leerlingen, ouders, docenten en begeleiders van de bedrijven zijn hierbij aanwezig. Na een welkomstwoord gaan de scholieren uiteen in kleine groepjes. De leerlingen krijgen van hun eigen docent en stagebegeleider een individuele speech die echt op hen gericht is, met als uitgangspunt dat iedere leerling met veel zelfvertrouwen lachend zijn of haar toekomst tegemoet gaat.”

Door vmbo-leerlingen in de vierde klas in aanraking te laten komen met kansrijke beroepen in de omgeving van de school, maakt het Maaswaal College de weg voor hen vrij voor een goede startpositie op de arbeidsmarkt en stimuleren ze de werkgelegenheid in de regio. Bij het project ‘leren in bedrijf’ zijn inmiddels meer dan dertien bedrijven en instellingen aangesloten. Er zijn ca. 70 leerlingen per jaar die aan het traject meedoen.

Ilse Hees

Docent lifestyle en docent van het keuzevak welzijn, kind en jongere | Maaswaal College | leren in bedrijf 

“Leerlingen ontdekken hier hoe ze weloverwogen keuzes maken voor hun toekomst”

Het Maaswaal College slaat een brug naar de arbeidsmarkt