Lees alle verhalen
Sport heeft een speciale betekenis binnen Kandinsky Molenhoek. Mede door het beoefenen van sport, kunnen kinderen zich vaardigheden eigen maken die nodig zijn om hen voor te bereiden op onze wereld die continu verandert. Denk aan: doorzetten, initiatief nemen, keuzes maken, probleemoplossend denken en creativiteit. Om dit extra kracht bij te zetten en vroegtijdige uitval in het mbo te beperken, heeft Kandinsky Molenhoek in samenwerking met ROC Nijmegen de doorlopende leerroute Sprint ontwikkeld. De eerste lichting leerlingen is dit schooljaar gestart.
De leerlingenpopulatie op Kandinsky Molenhoek kenmerkt zich door leerlingen die graag actief bezig zijn. Een overgroot deel van de vmbo-leerlingen kiest dan ook voor sport als uitstroomrichting. Het percentage leerlingen dat stopte met hun mbo-opleiding nam de afgelopen jaren steeds verder toe. Wat bleek? Hun motivatie daalde, omdat veel lesstof een herhaling voor hen was. Daar bedacht Kandinsky Molenhoek ‘Sprint’ op, een doorlopende leerroute die in twee jaar tijd met behulp van subsidie is ontwikkeld door docenten van Kandinsky Molenhoek en collega’s van niveau 2 en niveau 4 van de opleiding Sport en bewegen van ROC Nijmegen.
Niveau van leerlingen enorm hoog
In schooljaar 2023-2024 is de eerste lichting leerlingen met Sprint gestart. Negen derdeklassers volgen twee uur in de week theorie- en praktijklessen die naadloos aansluiten op de vervolgopleiding Sport en bewegen van ROC Nijmegen. “De lessen zijn gericht op de kwaliteit van het organiseren van activiteiten, want dat wordt veel op het mbo gevraagd”, zegt Lieke Maselaman, docent Dienstverlening en Producten en één van de grondleggers van de doorlopende leerroute. “In het eerste jaar leren de leerlingen basisvaardigheden om sportlessen te kunnen geven. Bijvoorbeeld hoe het menselijk lichaam in elkaar zit, hoe het uithoudingsvermogen werkt, hoe je aansluit bij het niveau van de doelgroep die je lesgeeft, maar ook: waar ga je staan als je lesgeeft? Welke materialen heb je nodig? Het invullen van lesvoorbereidingsformulieren is heel belangrijk op het mbo, dus dat moeten de leerlingen goed beheersen.” Onlangs hebben de leerlingen een pitch gegeven aan hun ouders en de beoordelaars van Kandinsky Molenhoek en het ROC over wat ze dit jaar geleerd hebben. Lieke: “Het was superleuk om te zien hoe gemotiveerd de leerlingen zijn. Ze hebben heel bewust voor deze leerroute gekozen en kunnen echt al veel. De ROC-docenten waren enorm blij verrast over het hoge niveau.”
Met een sprint door het mbo
De doorontwikkeling van Sprint staat ondertussen niet stil. “We willen leerlingen met zo veel mogelijk verschillende doelgroepen in contact brengen om zo onze maatschappelijke betrokkenheid nog meer te vergroten”, vervolg Lieke. Zo heeft Lieke binnenkort een afspraak met het Pontem College om te kijken of de Sprint-leerlingen workshops kunnen organiseren voor vluchtelingen. En straks in de vierde klas gaan de Sprint-leerlingen een jaar lang elke woensdagmiddag stage lopen, samen met studenten van het ROC. Denk aan een stage bij de Nijmeegse Mixed Hockey Club, voetbalclub Quick Nijmegen of turnvereniging De Hazenkamp. Lieke: “We plannen dit zo dat de leerlingengeen lessen van examenvakken missen. Als het eindexamen achter de rug is, moeten ze nog tot aan de zomervakantie elke woensdag door. Pas dan hebben ze alle stage-uren gemaakt en zijn ze op dit onderdeel geslaagd voor hun portfolio. Een ander onderdeel van het portfolio zijn onder andere de instaptoetsen Nederlands, rekenen en Engels (voor niveau 4). Slagen de leerlingen voor het complete portfolio? Dan mogen ze na het eindexamen in leerjaar 2 van de mbo-opleiding Sport en Bewegen starten. Naast dat er dan veel minder overlap is in het lesaanbod, kunnen de leerlingen de opleiding versneld volgen. Een grote stimulans voor leerlingen.”
Durven en doen
Leerlingen die Sprint volgen en daardoor reguliere lessen missen, moeten zelf bij klasgenoten en docenten navragen wat ze gemist hebben en dat in hun eigen tijd inhalen. Lieke: “We spreken ze aan op hun verantwoordelijkheden, want we willen geen onderscheid maken tussen hen en leerlingen die de leerroute niet volgen. Leerlingen van Sprint weten dat ze net dat stapje extra moeten zetten, maar met als gevolg dat ze later sneller hun studie kunnen doorlopen. Ik zeg altijd tegen ze: ga maar shinen, laat maar zien wat je kunt. Zo leuk om te zien hoe leerlingen dan hun rol pakken. De eerste Sprint-leerlingen zijn al enorm gegroeid in hun zelfvertrouwen. Een voorbeeld: ze durfden studenten van het ROC aan te spreken en met oplossingen te komen tijdens een sportdag die niet helemaal vlekkeloos verliep. Het is echt een groep die ervoor gaat. We hopen natuurlijk dat met Sprint de kans op uitval in het mbo kleiner wordt. Eén ding is in ieder geval zeker: die mooie basis voor de toekomst pakt niemand hen meer af.”
Lieke Maselaman-Stofmeel
docent Dienstverlening & Producten | Kandinsky Molenhoek | Doorlopende leerroute
“De eerste Sprint-leerlingen
zijn enorm gegroeid in hun zelfvertrouwen”
Kandinsky Molenhoek wil kwaliteiten in de praktijk benadrukken
De leerlingenpopulatie op Kandinsky Molenhoek kenmerkt zich door leerlingen die graag actief bezig zijn. Een overgroot deel van de vmbo-leerlingen kiest dan ook voor sport als uitstroomrichting. Het percentage leerlingen dat stopte met hun mbo-opleiding nam de afgelopen jaren steeds verder toe. Wat bleek? Hun motivatie daalde, omdat veel lesstof een herhaling voor hen was. Daar bedacht Kandinsky Molenhoek ‘Sprint’ op, een doorlopende leerroute die in twee jaar tijd met behulp van subsidie is ontwikkeld door docenten van Kandinsky Molenhoek en collega’s van niveau 2 en niveau 4 van de opleiding Sport en bewegen van ROC Nijmegen.
Niveau van leerlingen enorm hoog
In schooljaar 2023-2024 is de eerste lichting leerlingen met Sprint gestart. Negen derdeklassers volgen twee uur in de week theorie- en praktijklessen die naadloos aansluiten op de vervolgopleiding Sport en bewegen van ROC Nijmegen. “De lessen zijn gericht op de kwaliteit van het organiseren van activiteiten, want dat wordt veel op het mbo gevraagd”, zegt Lieke Maselaman, docent Dienstverlening en Producten en één van de grondleggers van de doorlopende leerroute. “In het eerste jaar leren de leerlingen basisvaardigheden om sportlessen te kunnen geven. Bijvoorbeeld hoe het menselijk lichaam in elkaar zit, hoe het uithoudingsvermogen werkt, hoe je aansluit bij het niveau van de doelgroep die je lesgeeft, maar ook: waar ga je staan als je lesgeeft? Welke materialen heb je nodig? Het invullen van lesvoorbereidingsformulieren is heel belangrijk op het mbo, dus dat moeten de leerlingen goed beheersen.” Onlangs hebben de leerlingen een pitch gegeven aan hun ouders en de beoordelaars van Kandinsky Molenhoek en het ROC over wat ze dit jaar geleerd hebben. Lieke: “Het was superleuk om te zien hoe gemotiveerd de leerlingen zijn. Ze hebben heel bewust voor deze leerroute gekozen en kunnen echt al veel. De ROC-docenten waren enorm blij verrast over het hoge niveau.”
Met een sprint door het mbo
De doorontwikkeling van Sprint staat ondertussen niet stil. “We willen leerlingen met zo veel mogelijk verschillende doelgroepen in contact brengen om zo onze maatschappelijke betrokkenheid nog meer te vergroten”, vervolg Lieke. Zo heeft Lieke binnenkort een afspraak met het Pontem College om te kijken of de Sprint-leerlingen workshops kunnen organiseren voor vluchtelingen. En straks in de vierde klas gaan de Sprint-leerlingen een jaar lang elke woensdagmiddag stage lopen, samen met studenten van het ROC. Denk aan een stage bij de Nijmeegse Mixed Hockey Club, voetbalclub Quick Nijmegen of turnvereniging De Hazenkamp. Lieke: “We plannen dit zo dat de leerlingengeen lessen van examenvakken missen. Als het eindexamen achter de rug is, moeten ze nog tot aan de zomervakantie elke woensdag door. Pas dan hebben ze alle stage-uren gemaakt en zijn ze op dit onderdeel geslaagd voor hun portfolio. Een ander onderdeel van het portfolio zijn onder andere de instaptoetsen Nederlands, rekenen en Engels (voor niveau 4). Slagen de leerlingen voor het complete portfolio? Dan mogen ze na het eindexamen in leerjaar 2 van de mbo-opleiding Sport en Bewegen starten. Naast dat er dan veel minder overlap is in het lesaanbod, kunnen de leerlingen de opleiding versneld volgen. Een grote stimulans voor leerlingen.”
Durven en doen
Leerlingen die Sprint volgen en daardoor reguliere lessen missen, moeten zelf bij klasgenoten en docenten navragen wat ze gemist hebben en dat in hun eigen tijd inhalen. Lieke: “We spreken ze aan op hun verantwoordelijkheden, want we willen geen onderscheid maken tussen hen en leerlingen die de leerroute niet volgen. Leerlingen van Sprint weten dat ze net dat stapje extra moeten zetten, maar met als gevolg dat ze later sneller hun studie kunnen doorlopen. Ik zeg altijd tegen ze: ga maar shinen, laat maar zien wat je kunt. Zo leuk om te zien hoe leerlingen dan hun rol pakken. De eerste Sprint-leerlingen zijn al enorm gegroeid in hun zelfvertrouwen. Een voorbeeld: ze durfden studenten van het ROC aan te spreken en met oplossingen te komen tijdens een sportdag die niet helemaal vlekkeloos verliep. Het is echt een groep die ervoor gaat. We hopen natuurlijk dat met Sprint de kans op uitval in het mbo kleiner wordt. Eén ding is in ieder geval zeker: die mooie basis voor de toekomst pakt niemand hen meer af.”
Sport heeft een speciale betekenis binnen Kandinsky Molenhoek. Mede door het beoefenen van sport, kunnen kinderen zich vaardigheden eigen maken die nodig zijn om hen voor te bereiden op onze wereld die continu verandert. Denk aan: doorzetten, initiatief nemen, keuzes maken, probleem-oplossend denken en creativiteit. Om dit extra kracht bij te zetten en vroegtijdige uitval in het mbo te beperken, heeft Kandinsky Molenhoek in samenwerking met ROC Nijmegen de doorlopende leerroute Sprint ontwikkeld. De eerste lichting leerlingen is dit schooljaar gestart.
Lieke Maselaman-Stofmeel
docent Dienstverlening & Producten | Kandinsky Molenhoek | Doorlopende leerroute
“De eerste Sprint-leerlingen
zijn enorm gegroeid in hun zelfvertrouwen”
Kandinsky Molenhoek wil kwaliteiten in de praktijk benadrukken
Lees alle verhalen