Lees alle verhalen
Op NSG Groenewoud geloven ze dat leren méér is dan alleen kennis opdoen. Daarom leren leerlingen op de school op verschillende manieren: in de school en daarbuiten, tijdens projecten, excursies en reizen. Zo ook met het Ereprijs-compositieproject, een uniek project in samenwerking met het orkest De Ereprijs dat meetelt voor het eindexamen muziek van havo- en vwo-leerlingen.
Als je van de basisschool komt en je hebt de ambitie om later iets met muziek te doen, dan zit je op NSG Groenewoud goed. De school hecht veel waarde aan creativiteit en de school ademt muziek. In de onderbouw krijgen leerlingen standaard de vakken Beeldend, Theater & Film en dus ook Muziek aangeboden. Pas in de derde klas is muziek een keuzevak. In de bovenbouw kunnen leerlingen Muziek kiezen als een examenvak. Leerlingen die examen doen in muziek, worden op verschillende onderdelen beoordeeld, waaronder het Ereprijs-compositieproject dat voor 33 procent meetelt. Het project is ooit de school binnengehaald omdat de muziekdocent van destijds graag meer wilde componeren met haar leerlingen en leerlingen kennis wilde laten maken met de praktijk. Muziekdocent Ronald Pes organiseert het Ereprijs-compositieproject dit schooljaar voor de dertigste keer. Elke editie is een groot succes waar nog lang over nagepraat wordt. “Ik ontmoette eens leerlingen in de stad die tien jaar geleden een muziekstuk gecomponeerd hadden. Ze waren zo trots dat ze zelf een compositie hadden geschreven, dat ze nog met regelmaat naar hun eigen stuk luisteren.”
De nieuwe Beethoven
Ronald begrijpt goed waarom leerlingen zo trots zijn. “Leerlingen worden flink in het diepe gegooid om alles wat ze ooit hebben geleerd tijdens het vak muziek, toe te passen. Het componeren van een muziekstuk is een klus van heb ik jou daar. En dat in het examenjaar waarin er toch al veel belangrijke momenten zijn waar leerlingen over twijfelen. Als ze hun eigen muziekstuk af hebben, dan ervaren ze waar ze toe in staat zijn. Het is het bewijs dat als je ergens hard voor werkt, er heel veel mogelijk is.” Ronald zegt niet van tevoren waar de muziekstukken aan moeten voldoen. Leerlingen bepalen zelf de inhoud, vanuit de gedachte dat je een compositie helemaal eigen kunt maken als je je er persoonlijk aan verbindt. De enige voorwaarden zijn dat het muziekstuk maximaal drie minuten mag duren en leerlingen mogen niet steeds nieuwe dingen verzinnen of erbij halen. “We stimuleren leerlingen eerst aan de slag te gaan met datgene wat ze bedacht hebben. Draai de noten maar om, speel het stuk maar van achteren naar voren. Zolang het maar herkenbaar blijft voor het publiek. Pas als leerlingen vinden dat ze hun eigen stuk hebben ‘uitgeput’, dan wordt het tijd voor iets nieuws.”
Levensecht muziek maken
Door de vrijheid die leerlingen hebben, komen de leerlingen met de meest verrassende melodieën. Ronald is elke editie weer onder de indruk. “Leerlingen komen met zulke fantastisch mooie dingen die wij nooit meer zouden bedenken, omdat we al zoveel muziek gehoord hebben in ons leven. Natuurlijk zitten er verschillen in de stukken, maar dat is niet relevant. Muziek is geen wedstrijd. Iedere leerling schrijft een compositie op het niveau dat op dat moment het beste bij hem of haar past.” De leerlingen leven enorm toe naar de dag van het concert. Op deze dag worden alle composities ten gehore gebracht door het Ereprijs orkest, voor leerlingen een onvergetelijke ervaring. Aan deze dag gaat één repetitie vooraf. Daar oefent het orkest alle stukken en krijgen leerlingen de kans om te overleggen met de orkestleden en eventueel nog kleine wijzigingen door te voeren. “Enorm leerzaam voor de leerlingen, want ze werken met echte professionals die hun vak zeer serieus nemen en praten in muzikantentaal. De regie laten we altijd bij de leerlingen liggen. Het is hun compositie. Wel kunnen ze om hulp vragen, maar eigenaarschap vinden we heel belangrijk.”
Muzikale toekomst
Ook voor ouders, vrienden en vriendinnen die komen kijken én voor alle docenten is de dag van het concert een ware belevenis. Niet alleen vanwege het feit dat de composities uitgevoerd worden door een professioneel orkest, maar ook vanwege het gevoel van trots dat bij iedereen overheerst. Ronald: “De middelbare school kent weinig contactmomenten met ouders. Als de docenten dan ten overstaan van de genodigden vertellen hoe bijzonder het is wat de leerlingen gepresteerd hebben, dan is dat natuurlijk heel erg leuk om te horen.” Het Ereprijs-compositieproject is een prachtige afsluiting van de middelbare school en voor veel leerlingen een mooi opstapje naar de toekomst die voor hen ligt. Veel leerlingen van NSG Groenewoud die verder zijn gegaan in de muziek, schrijven hun eigen composities. Ronald: “De vrijheid die leerlingen ervaren hebben op school hoe het is om je eigen muziek te componeren zal hier zeker aan bijgedragen hebben. Met de komst van AI zal de toekomst van muziek er anders uitzien, maar ik verwacht niet dat de opzet van het project daarmee zal veranderen. Want het gevoel dat je iets creëert waar je eigen bloed, zweet en tranen in zit, is onvervangbaar.”
Ronald Pes
Muziekdocent | NSG Groenewoud | Ereprijs-compositieproject
“Het gevoel dat je iets creëert waar je eigen bloed, zweet en tranen in zit, is onvervangbaar”
NSG Groenewoud raakt de juiste toon bij leerlingen
Als je van de basisschool komt en je hebt de ambitie om later iets met muziek te doen, dan zit je op NSG Groenewoud goed. De school hecht veel waarde aan creativiteit en de school ademt muziek. In de onderbouw krijgen leerlingen standaard de vakken Beeldend, Theater & Film en dus ook Muziek aangeboden. Pas in de derde klas is muziek een keuzevak. In de bovenbouw kunnen leerlingen Muziek kiezen als een examenvak. Leerlingen die examen doen in muziek, worden op verschillende onderdelen beoordeeld, waaronder het Ereprijs-compositieproject dat voor 33 procent meetelt. Het project is ooit de school binnengehaald omdat de muziekdocent van destijds graag meer wilde componeren met haar leerlingen en leerlingen kennis wilde laten maken met de praktijk. Muziekdocent Ronald Pes organiseert het Ereprijs-compositieproject dit schooljaar voor de dertigste keer. Elke editie is een groot succes waar nog lang over nagepraat wordt. “Ik ontmoette eens leerlingen in de stad die tien jaar geleden een muziekstuk gecomponeerd hadden. Ze waren zo trots dat ze zelf een compositie hadden geschreven, dat ze nog met regelmaat naar hun eigen stuk luisteren.”
De nieuwe Beethoven
Ronald begrijpt goed waarom leerlingen zo trots zijn. “Leerlingen worden flink in het diepe gegooid om alles wat ze ooit hebben geleerd tijdens het vak muziek, toe te passen. Het componeren van een muziekstuk is een klus van heb ik jou daar. En dat in het examenjaar waarin er toch al veel belangrijke momenten zijn waar leerlingen over twijfelen. Als ze hun eigen muziekstuk af hebben, dan ervaren ze waar ze toe in staat zijn. Het is het bewijs dat als je ergens hard voor werkt, er heel veel mogelijk is.” Ronald zegt niet van tevoren waar de muziekstukken aan moeten voldoen. Leerlingen bepalen zelf de inhoud, vanuit de gedachte dat je een compositie helemaal eigen kunt maken als je je er persoonlijk aan verbindt. De enige voorwaarden zijn dat het muziekstuk maximaal drie minuten mag duren en leerlingen mogen niet steeds nieuwe dingen verzinnen of erbij halen. “We stimuleren leerlingen eerst aan de slag te gaan met datgene wat ze bedacht hebben. Draai de noten maar om, speel het stuk maar van achteren naar voren. Zolang het maar herkenbaar blijft voor het publiek. Pas als leerlingen vinden dat ze hun eigen stuk hebben ‘uitgeput’, dan wordt het tijd voor iets nieuws.”
Levensecht muziek maken
Door de vrijheid die leerlingen hebben, komen de leerlingen met de meest verrassende melodieën. Ronald is elke editie weer onder de indruk. “Leerlingen komen met zulke fantastisch mooie dingen die wij nooit meer zouden bedenken, omdat we al zoveel muziek gehoord hebben in ons leven. Natuurlijk zitten er verschillen in de stukken, maar dat is niet relevant. Muziek is geen wedstrijd. Iedere leerling schrijft een compositie op het niveau dat op dat moment het beste bij hem of haar past.” De leerlingen leven enorm toe naar de dag van het concert. Op deze dag worden alle composities ten gehore gebracht door het Ereprijs orkest, voor leerlingen een onvergetelijke ervaring. Aan deze dag gaat één repetitie vooraf. Daar oefent het orkest alle stukken en krijgen leerlingen de kans om te overleggen met de orkestleden en eventueel nog kleine wijzigingen door te voeren. “Enorm leerzaam voor de leerlingen, want ze werken met echte professionals die hun vak zeer serieus nemen en praten in muzikantentaal. De regie laten we altijd bij de leerlingen liggen. Het is hun compositie. Wel kunnen ze om hulp vragen, maar eigenaarschap vinden we heel belangrijk.”
Muzikale toekomst
Ook voor ouders, vrienden en vriendinnen die komen kijken én voor alle docenten is de dag van het concert een ware belevenis. Niet alleen vanwege het feit dat de composities uitgevoerd worden door een professioneel orkest, maar ook vanwege het gevoel van trots dat bij iedereen overheerst. Ronald: “De middelbare school kent weinig contactmomenten met ouders. Als de docenten dan ten overstaan van de genodigden vertellen hoe bijzonder het is wat de leerlingen gepresteerd hebben, dan is dat natuurlijk heel erg leuk om te horen.” Het Ereprijs-compositieproject is een prachtige afsluiting van de middelbare school en voor veel leerlingen een mooi opstapje naar de toekomst die voor hen ligt. Veel leerlingen van NSG Groenewoud die verder zijn gegaan in de muziek, schrijven hun eigen composities. Ronald: “De vrijheid die leerlingen ervaren hebben op school hoe het is om je eigen muziek te componeren zal hier zeker aan bijgedragen hebben. Met de komst van AI zal de toekomst van muziek er anders uitzien, maar ik verwacht niet dat de opzet van het project daarmee zal veranderen. Want het gevoel dat je iets creëert waar je eigen bloed, zweet en tranen in zit, is onvervangbaar.”
Op NSG Groenewoud geloven ze dat leren méér is dan alleen kennis opdoen. Daarom leren leerlingen op de school op verschillende manieren: in de school en daarbuiten, tijdens projecten, excursies en reizen. Zo ook met het Ereprijs-compositieproject, een uniek project in samenwerking met het orkest De Ereprijs dat meetelt voor het eindexamen muziek van havo- en vwo-leerlingen.
Ronald Pes
Muziekdocent | NSG Groenewoud | Ereprijs-compositieproject
“Het gevoel dat je iets creëert waar je eigen bloed, zweet en tranen in zit, is onvervangbaar”
NSG Groenewoud raakt de juiste toon bij leerlingen
Lees alle verhalen