Lees alle verhalen
Het is twee jaar geleden dat de fusie tussen Scholengroep Rijk van Nijmegen en Alliantie VO plaatsvond. Sindsdien heeft @voCampus een hoop in beweging gebracht. In alles wat de scholenstichting doet, zetten ze goed onderwijs en goed werkgeverschap centraal. Hans Schapenk, voorzitter College van Bestuur met onderwijs en personeel en de kwaliteit van onderwijs in zijn portefeuille, vertelt waarom hij dit belangrijk vindt en wat hij hoopt te bereiken voor de jongeren uit de regio en voor iedereen die werkzaam is binnen @voCampus en daarbuiten.
Hans was net een jaar bestuurder van Scholengroep Rijk van Nijmegen, toen hij constateerde dat er meer sprake was van concurrentie dan van samenwerking met Alliantie VO in regio Nijmegen. Na gesprekken tussen de bestuurders onderling, groeide het vertrouwen wat in 2021 resulteerde in de samensmelting tot @voCampus. Met als doel: het onderwijsaanbod op de lange termijn te continueren, stabiliteit te krijgen en verbeteringen in het aanbod voor de medewerkers en leerlingen te creëren. “Zodat je je kunt blijven ontwikkelen als mens, het maximale uit jezelf haalt, op een goede en veilige plek terecht komt en daar heel gelukkig wordt”, aldus Hans. “Ik ben ervan overtuigd dat we hier veel stappen in hebben gezet de afgelopen twee jaar.”
Over de grenzen heen
@voCampus geeft onder andere invulling aan de ontwikkeling van leerlingen door levensecht leren mogelijk te maken. Hans: “We zoeken actief de praktijk op met leerlingen, waar we nauw samenwerken met het bedrijfsleven en andere onderwijsinstellingen uit de regio.” Zeker in deze krappe arbeidsmarkt is het voor bedrijven fijn om al in een vroeg stadium aan te haken bij het onderwijs, omdat ze de kans krijgen de leerlingen enthousiast te maken voor een toekomst in hun branche. Zoals voor bedrijven in de bouw en techniek, die een transitie moeten maken naar duurzaam en biobased bouwen en werken. Daarvoor zijn goed opgeleide mensen nodig. Dat is een van de redenen waarom het onderwijs de handen ineen heeft geslagen met deze branches binnen VIA-T, het centrum voor vakmanschap, innovatie en duurzaamheid. VIA-T en het programma voor vmbo-leerlingen, Sterk Techniekonderwijs, stimuleren vmbo-leerlingen over te stappen naar een vervolgopleiding in een technische richting. Hans: “Een goed voorbeeld binnen Sterk Techniek is het keuzeprogramma elektrische voertuigen dat alle vmbo-leerlingen uit Nijmegen en omgeving kunnen volgen onafhankelijk van welke school ze komen, dus ook leerlingen van het Montessori College, het Praktijkonderwijs en Yuverta zijn welkom.”
On Stage
Een ander voorbeeld van een samenwerking over de grenzen heen is het project Beroepenfeest VMBO On Stage. Voor dit project werkt @voCampus samen met ca. vijftig instellingen en bedrijven uit de regio die zichzelf promoten tijdens het beroepenfeest. Leerlingen krijgen op zo’n dag de kans om te snuffelen aan de verschillende mogelijkheden voor later op de standjes van de organisaties. Wat doet een metaal- of ICT-bedrijf? Wat doet de gezondheidszorg en de politie? Ze maken afspraken met organisaties die hen aanspreken, met als eventuele uitkomst een mooie stageplek. Hans: “Levensecht leren op de kaart zetten kan alleen met de medewerking van bedrijven en instellingen die ervoor openstaan jongeren een reëel beeld te geven van hun toekomstmogelijkheden. Je kunt zeggen hoe je een winkel runt op school, maar je kunt leerlingen ook ontvangen in je winkel, laten zien hoe je een winkel opent, hoe je een etalage inricht, hoe je producten inkoopt, hoe je je winstmarge berekent. Levensecht leren motiveert jongeren enorm. En andersom werkt het ook: het bedrijfsleven heeft jongeren later hard nodig. Een echte win-win situatie.”
Positieve invloed
Voor personeelsleden probeert @voCampus een rijk aanbod te faciliteren via de Werkplaats, de interne huisacademie. Hans: “Ik vind ontwikkeling van mensen het belangrijkste dat er is. Daar heb ik altijd mijn lotsbestemming in gevonden. Hoe kan ik andere mensen beter maken? In mijn werkkamer hangen niet voor niets zoveel voetbalshirts. Ik ben jarenlang voetbaltrainer geweest, waar ik niet anders deed dan voetbalteams laten groeien en scoren op hun hoogst haalbare niveau. Ik was liever profvoetballer geworden, maar dat vonden mijn ouders geen goed plan. Ze wilden dat ik een diploma zou halen. Dat zorgde in eerste instantie voor het nodige verzet van mijn kant. Tot het moment dat school mij wakker schudde en ik mocht ervaren wat voor positieve invloed school kan hebben op de ontwikkeling van kinderen. De knop ging om. Ik haalde goede cijfers en ging van de havo naar het vwo. Daarna studeerde ik geschiedenis en maatschappijleer. Na drie jaar lesgeven ging ik andere dingen doen, met het idee om nog meer voor medewerkers en leerlingen te kunnen betekenen. Ik ben van mening dat als je gelukkig bent en goed in je vel zit, ruimte voelt om jezelf te ontwikkelen. Ik vind het geweldig dat bij @voCampus te kunnen faciliteren in de vorm van vakoverstijgende initiatieven met de regio en de interne huisacademie.”
Betekenisvol leren
Om dit allemaal goed te laten werken, heeft @voCampus tijd nodig gehad. Tijd om te zoeken naar en te schaven aan goede organisatievormen en goede omgangsvormen met elkaar. Hans: “Ons gemeenschappelijk doel - goed onderwijs voor leerlingen en goed werkgeverschap - hebben we daarbij nooit uit het oog verloren. Natuurlijk wil je als school zelf de meeste aanmeldingen van nieuwe leerlingen ontvangen. Maar de solidariteit onderling overheerst na twee jaar samenwerken. We denken mee met elkaar en de gunfactor is alom aanwezig. En bij alles wat we doen, kijken we naar wat het betekent voor onze leerlingen. Ik vind het mooi om te zien hoe onze scholen meer dan alleen kennisinstituten zijn. Ze bieden naast de buitenlesactiviteiten en excursies, ook goede gesprekken en goede begeleiding vanuit de mentoren. Dankzij dit brede palet krijgen leerlingen de mogelijkheden zich te ontwikkelen in de veilige context van de school en ver daarbuiten.”
Hans Schapenk
Voorzitter College van Bestuur @voCampus | samenwerking in de regio
“We zoeken actief de praktijk op met leerlingen, waar we nauw samenwerken met het bedrijfsleven”
Hoe de regio ook een belangrijke bijdrage heeft
Hans was net een jaar bestuurder van Scholengroep Rijk van Nijmegen, toen hij constateerde dat er meer sprake was van concurrentie dan van samenwerking met Alliantie VO in regio Nijmegen. Na gesprekken tussen de bestuurders onderling, groeide het vertrouwen wat in 2021 resulteerde in de samensmelting tot @voCampus. Met als doel: het onderwijsaanbod op de lange termijn te continueren, stabiliteit te krijgen en verbeteringen in het aanbod voor de medewerkers en leerlingen te creëren. “Zodat je je kunt blijven ontwikkelen als mens, het maximale uit jezelf haalt, op een goede en veilige plek terecht komt en daar heel gelukkig wordt”, aldus Hans. “Ik ben ervan overtuigd dat we hier veel stappen in hebben gezet de afgelopen twee jaar.”
Over de grenzen heen
@voCampus geeft onder andere invulling aan de ontwikkeling van leerlingen door levensecht leren mogelijk te maken. Hans: “We zoeken actief de praktijk op met leerlingen, waar we nauw samenwerken met het bedrijfsleven en andere onderwijsinstellingen uit de regio.” Zeker in deze krappe arbeidsmarkt is het voor bedrijven fijn om al in een vroeg stadium aan te haken bij het onderwijs, omdat ze de kans krijgen de leerlingen enthousiast te maken voor een toekomst in hun branche. Zoals voor bedrijven in de bouw en techniek, die een transitie moeten maken naar duurzaam en biobased bouwen en werken. Daarvoor zijn goed opgeleide mensen nodig. Dat is een van de redenen waarom het onderwijs de handen ineen heeft geslagen met deze branches binnen VIA-T, het centrum voor vakmanschap, innovatie en duurzaamheid. VIA-T en het programma voor vmbo-leerlingen, Sterk Techniekonderwijs, stimuleren vmbo-leerlingen over te stappen naar een vervolgopleiding in een technische richting. Hans: “Een goed voorbeeld binnen Sterk Techniek is het keuzeprogramma elektrische voertuigen dat alle vmbo-leerlingen uit Nijmegen en omgeving kunnen volgen onafhankelijk van welke school ze komen, dus ook leerlingen van het Montessori College, het Praktijkonderwijs en Yuverta zijn welkom.”
On Stage
Een ander voorbeeld van een samenwerking over de grenzen heen is het project Beroepenfeest VMBO On Stage. Voor dit project werkt @voCampus samen met ca. vijftig instellingen en bedrijven uit de regio die zichzelf promoten tijdens het beroepenfeest. Leerlingen krijgen op zo’n dag de kans om te snuffelen aan de verschillende mogelijkheden voor later op de standjes van de organisaties. Wat doet een metaal- of ICT-bedrijf? Wat doet de gezondheidszorg en de politie? Ze maken afspraken met organisaties die hen aanspreken, met als eventuele uitkomst een mooie stageplek. Hans: “Levensecht leren op de kaart zetten kan alleen met de medewerking van bedrijven en instellingen die ervoor openstaan jongeren een reëel beeld te geven van hun toekomstmogelijkheden. Je kunt zeggen hoe je een winkel runt op school, maar je kunt leerlingen ook ontvangen in je winkel, laten zien hoe je een winkel opent, hoe je een etalage inricht, hoe je producten inkoopt, hoe je je winstmarge berekent. Levensecht leren motiveert jongeren enorm. En andersom werkt het ook: het bedrijfsleven heeft jongeren later hard nodig. Een echte win-win situatie.”
Positieve invloed
Voor personeelsleden probeert @voCampus een rijk aanbod te faciliteren via de Werkplaats, de interne huisacademie. Hans: “Ik vind ontwikkeling van mensen het belangrijkste dat er is. Daar heb ik altijd mijn lotsbestemming in gevonden. Hoe kan ik andere mensen beter maken? In mijn werkkamer hangen niet voor niets zoveel voetbalshirts. Ik ben jarenlang voetbaltrainer geweest, waar ik niet anders deed dan voetbalteams laten groeien en scoren op hun hoogst haalbare niveau. Ik was liever profvoetballer geworden, maar dat vonden mijn ouders geen goed plan. Ze wilden dat ik een diploma zou halen. Dat zorgde in eerste instantie voor het nodige verzet van mijn kant. Tot het moment dat school mij wakker schudde en ik mocht ervaren wat voor positieve invloed school kan hebben op de ontwikkeling van kinderen. De knop ging om. Ik haalde goede cijfers en ging van de havo naar het vwo. Daarna studeerde ik geschiedenis en maatschappijleer. Na drie jaar lesgeven ging ik andere dingen doen, met het idee om nog meer voor medewerkers en leerlingen te kunnen betekenen. Ik ben van mening dat als je gelukkig bent en goed in je vel zit, ruimte voelt om jezelf te ontwikkelen. Ik vind het geweldig dat bij @voCampus te kunnen faciliteren in de vorm van vakoverstijgende initiatieven met de regio en de interne huisacademie.”
Betekenisvol leren
Om dit allemaal goed te laten werken, heeft @voCampus tijd nodig gehad. Tijd om te zoeken naar en te schaven aan goede organisatievormen en goede omgangsvormen met elkaar. Hans: “Ons gemeenschappelijk doel - goed onderwijs voor leerlingen en goed werkgeverschap - hebben we daarbij nooit uit het oog verloren. Natuurlijk wil je als school zelf de meeste aanmeldingen van nieuwe leerlingen ontvangen. Maar de solidariteit onderling overheerst na twee jaar samenwerken. We denken mee met elkaar en de gunfactor is alom aanwezig. En bij alles wat we doen, kijken we naar wat het betekent voor onze leerlingen. Ik vind het mooi om te zien hoe onze scholen meer dan alleen kennisinstituten zijn. Ze bieden naast de buitenlesactiviteiten en excursies, ook goede gesprekken en goede begeleiding vanuit de mentoren. Dankzij dit brede palet krijgen leerlingen de mogelijkheden zich te ontwikkelen in de veilige context van de school en ver daarbuiten.”
Het is twee jaar geleden dat de fusie tussen Scholengroep Rijk van Nijmegen en Alliantie VO plaatsvond. Sindsdien heeft @voCampus een hoop in beweging gebracht. In alles wat de scholenstichting doet, zetten ze goed onderwijs en goed werkgeverschap centraal. Hans Schapenk, voorzitter College van Bestuur met onderwijs en personeel en de kwaliteit van onderwijs in zijn portefeuille, vertelt waarom hij dit belangrijk vindt en wat hij hoopt te bereiken voor de jongeren uit de regio en voor iedereen die werkzaam is binnen @voCampus en daarbuiten.
Hans Schapenk
Voorzitter College van Bestuur @voCampus | samenwerking in de regio
“We zoeken actief de praktijk op met leerlingen, waar we nauw samenwerken met het bedrijfsleven”
Hoe de regio ook een belangrijke bijdrage heeft
Lees alle verhalen