Het Pontem College biedt een veilige leeromgeving voor anderstalige leerlingen tussen 12 en 18 jaar om zich te kunnen ontwikkelen tot zelfbewuste en respectvolle burgers. Naast de vaste locatie zijn er in korte tijd twee nieuwe locaties geopend, waarvan de derde in oktober 2023. Wat dit achter de schermen betekent, is niet altijd direct zichtbaar voor de buitenwereld.

Op Pontem College 1 zitten leerlingen met 40 verschillende nationaliteiten en op Pontem College 2 zitten Oekraïense leerlingen. Pontem College 3 in Ubbergen is de nieuwste aanwinst: deze locatie is na de herfstvakantie gestart met het geven van onderwijs aan ca. 100 minderjarige jongens (AMV-ers) die zonder familieleden naar Nederland zijn gekomen. Ilham Kheinette, roostermaker en toetscoördinator, vertelt: “Pontem 1 en 2 zaten vol dus moesten we uitwijken naar Pontem 3. We zijn heel blij dat we konden starten met Pontem 3, zodat de jongeren het onderwijs krijgen waar ze recht op hebben. De school biedt de structuur en stabiliteit die ze vaak hard nodig hebben na een onzekere en soms ook heftige periode.”

Nederlands als tweede taal
De jongeren krijgen maximaal twee jaar onderwijs binnen het Pontem College. Daarin worden ze voorbereid om door te groeien naar regulier onderwijs of naar vervolgonderwijs, zoals bijvoorbeeld het ROC. Dit is afhankelijk van hun leeftijd en van het aantal jaren les dat ze genoten hebben in hun thuisland. Stel, ze hebben in hun eigen land nooit onderwijs gekregen, dan komen ze op het Pontem College in de analfabetenklas. Dit loopt verder op naar route 1, 2 en 3 leerlingen. De laatste groep leert vrij snel de Nederlandse taal, omdat die leerlingen in hun thuisland grotendeels onderwijs hebben genoten en gewend zijn aan het onderwijssysteem. De leerlingen leren op het Pontem College voornamelijk de Nederlandse taal in de vorm van NT2, dat staat voor Nederlands als tweede taal. Ilham: “Voor docenten betekent het voornamelijk om heel geduldig te zijn met de leerlingen. Je moet als docent veel uitleggen en deze uitleg ondersteunen aan de hand van plaatjes/filmpjes. Vooral in het begin, wanneer de jongeren de taal nog niet machtig zijn is dit van groot belang. Het leuke is dat ze erg gemotiveerd zijn en de Nederlandse taal vaak snel oppikken.”

Een formatiepuzzel van duizend stukjes

Simone Mijling, P&O adviseur, is verantwoordelijk voor het leggen van de formatiepuzzel, die op het Pontem College net even anders is dan in het reguliere onderwijs. Ilham Kheinette is verantwoordelijk voor het rooster en het is van groot belang dat alles goed wordt afgestemd om tot een optimaal rooster te komen, voor zowel de leerlingen als de docenten. Een goede samenwerking is hierbij belangrijk. Simone: “Het is niet zo dat we alleen in de voorbereiding van het nieuwe schooljaar bezig zijn met de formatie en het roosteren. Wij kunnen zomaar de mededeling krijgen dat er over twee weken een nieuwe klas start. Of dat er op korte termijn een nieuwe locatie komt, zoals het geval was met Pontem 2 en 3. Dan moet je de puzzel die bestaat uit duizend stukjes, supersnel gaan maken. Daarnaast stromen tussentijds leerlingen in en uit, wat van impact is op de klassen. Het niveau van de leerlingen is leidend. Soms moeten we een klas opheffen en weer een andere klas formeren. Dat heeft ook impact op de formatie: het hele jaar door kan het rooster wijzigen en dat maakt dat we uiterst flexibel moeten zijn.

Werven van nieuw personeel

De grootste uitdaging bij het realiseren van een nieuwe locatie is het werven van personeel. Simone: “Hebben we voldoende personeel? Komen we hiermee aan onze lessentabel? Dat valt in deze tijd niet mee.” Het werven van nieuw personeel verloopt via P&O in samenwerking met de schoolleiding zowel binnen als buiten het netwerk van @voCampus. De voorkeur gaat uit naar iemand met een NT2 certificaat. Ook mensen met een pabo diploma kunnen bij het Pontem College aan de slag. Komt er nieuw personeel bij, dan is het aan Simone en Ilham om de puzzel opnieuw te leggen. Simone: “Het kan zijn dat er dan bij andere docenten lesuren wijzigen. We proberen altijd rekening te houden met ieders wensen. Dit lukt niet altijd in één keer perfect. Zo hadden we op Pontem 3 in het begin minder lesuren per week. Als het ons dan uiteindelijk lukt om een volwaardig rooster rond te krijgen, zijn we enorm blij. Voor de docenten, maar met name natuurlijk voor de leerlingen.” Ilham: “Het kost ons achter de schermen misschien wat stress, maar dat laten we niet merken aan onze collega’s. We zorgen ervoor dat alles soepel verloopt en dat collega’s op tijd hun rooster krijgen, zodat leerlingen geïnformeerd kunnen worden. Het geeft enorm veel voldoening als ons dit lukt.”

Leren met je hart

De leerlingen van het Pontem College gaan heel graag naar school. Hun dankbaarheid dat ze weer gewoon les kunnen krijgen, is enorm. Een praatje maken over het weekend is er nauwelijks bij, leerlingen willen het liefste direct van start met de les. Ze ervaren hun leven in Nederland als een nieuwe kans. Ilham: “Heel blij dat wij de ruimte kunnen bieden om hen die kans te geven. We proberen alle leerlingen onderwijs op maat aan te bieden, zodat we aansluiten bij hun talenten. Iedere donderdagmiddag gaan de leerlingen iets ontdekken, bijvoorbeeld kickboksen, percussie spelen of koken. Het is niet alleen maar theorie of de Nederlandse taal. We willen de leerlingen meegeven dat je ook kan leren met je handen en met je hart.” De activiteiten wisselen elke zes weken en vinden zowel binnen als buiten de school plaats. Het Pontem College werkt bijvoorbeeld veel samen met Lindenberg Cultuurhuis. Ook hebben ze een samenwerking met Pro College, het praktijkonderwijs in de regio. Leerlingen van het Pontem College krijgen de kans om een middag mee te draaien op deze school, zodat ze weten waar ze eventueel terecht komen. Op het Pontem College zelf is er daarnaast veel aandacht voor één op één begeleiding van de leerlingen. Ilham: “Onze leerlingen hebben al het nodige in hun leven meegemaakt. Wij willen ze het gevoel geven dat ze hier welkom zijn en dat ze zich hier thuis mogen voelen. Dat is wat ons drijft en waar we alles voor over hebben om dat te realiseren.”

Ilham Kheinette en Simone Mijling

Roostermaker, toetscoördinator en P&O adviseur | Pontem College | inzetten werkzaamheden nieuwe locatie

“Wij willen leerlingen het gevoel geven dat ze hier welkom zijn”

Het Pontem College biedt ruimte aan leerlingen met meer

dan 40 nationaliteiten

Op Pontem College 1 zitten leerlingen met 40 verschillende nationaliteiten en op Pontem College 2 zitten Oekraïense leerlingen. Pontem College 3 in Ubbergen is de nieuwste aanwinst: deze locatie is na de herfstvakantie gestart met het geven van onderwijs aan ca. 100 minderjarige jongens (AMV-ers) die zonder familieleden naar Nederland zijn gekomen. Ilham Kheinette, roostermaker en toetscoördinator, vertelt: “Pontem 1 en 2 zaten vol dus moesten we uitwijken naar Pontem 3. We zijn heel blij dat we konden starten met Pontem 3, zodat de jongeren het onderwijs krijgen waar ze recht op hebben. De school biedt de structuur en stabiliteit die ze vaak hard nodig hebben na een onzekere en soms ook heftige periode.”

Nederlands als tweede taal
De jongeren krijgen maximaal twee jaar onderwijs binnen het Pontem College. Daarin worden ze voorbereid om door te groeien naar regulier onderwijs of naar vervolgonderwijs, zoals bijvoorbeeld het ROC. Dit is afhankelijk van hun leeftijd en van het aantal jaren les dat ze genoten hebben in hun thuisland. Stel, ze hebben in hun eigen land nooit onderwijs gekregen, dan komen ze op het Pontem College in de analfabetenklas. Dit loopt verder op naar route 1, 2 en 3 leerlingen. De laatste groep leert vrij snel de Nederlandse taal, omdat die leerlingen in hun thuisland grotendeels onderwijs hebben genoten en gewend zijn aan het onderwijssysteem. De leerlingen leren op het Pontem College voornamelijk de Nederlandse taal in de vorm van NT2, dat staat voor Nederlands als tweede taal. Ilham: “Voor docenten betekent het voornamelijk om heel geduldig te zijn met de leerlingen. Je moet als docent veel uitleggen en deze uitleg ondersteunen aan de hand van plaatjes/filmpjes. Vooral in het begin, wanneer de jongeren de taal nog niet machtig zijn is dit van groot belang. Het leuke is dat ze erg gemotiveerd zijn en de Nederlandse taal vaak snel oppikken.”

Een formatiepuzzel van duizend stukjes

Simone Mijling, P&O adviseur, is verantwoordelijk voor het leggen van de formatiepuzzel, die op het Pontem College net even anders is dan in het reguliere onderwijs. Ilham Kheinette is verantwoordelijk voor het rooster en het is van groot belang dat alles goed wordt afgestemd om tot een optimaal rooster te komen, voor zowel de leerlingen als de docenten. Een goede samenwerking is hierbij belangrijk. Simone: “Het is niet zo dat we alleen in de voorbereiding van het nieuwe schooljaar bezig zijn met de formatie en het roosteren. Wij kunnen zomaar de mededeling krijgen dat er over twee weken een nieuwe klas start. Of dat er op korte termijn een nieuwe locatie komt, zoals het geval was met Pontem 2 en 3. Dan moet je de puzzel die bestaat uit duizend stukjes, supersnel gaan maken. Daarnaast stromen tussentijds leerlingen in en uit, wat van impact is op de klassen. Het niveau van de leerlingen is leidend. Soms moeten we een klas opheffen en weer een andere klas formeren. Dat heeft ook impact op de formatie: het hele jaar door kan het rooster wijzigen en dat maakt dat we uiterst flexibel moeten zijn.

Werven van nieuw personeel

De grootste uitdaging bij het realiseren van een nieuwe locatie is het werven van personeel. Simone: “Hebben we voldoende personeel? Komen we hiermee aan onze lessentabel? Dat valt in deze tijd niet mee.” Het werven van nieuw personeel verloopt via P&O in samenwerking met de schoolleiding zowel binnen als buiten het netwerk van @voCampus. De voorkeur gaat uit naar iemand met een NT2 certificaat. Ook mensen met een pabo diploma kunnen bij het Pontem College aan de slag. Komt er nieuw personeel bij, dan is het aan Simone en Ilham om de puzzel opnieuw te leggen. Simone: “Het kan zijn dat er dan bij andere docenten lesuren wijzigen. We proberen altijd rekening te houden met ieders wensen. Dit lukt niet altijd in één keer perfect. Zo hadden we op Pontem 3 in het begin minder lesuren per week. Als het ons dan uiteindelijk lukt om een volwaardig rooster rond te krijgen, zijn we enorm blij. Voor de docenten, maar met name natuurlijk voor de leerlingen.” Ilham: “Het kost ons achter de schermen misschien wat stress, maar dat laten we niet merken aan onze collega’s. We zorgen ervoor dat alles soepel verloopt en dat collega’s op tijd hun rooster krijgen, zodat leerlingen geïnformeerd kunnen worden. Het geeft enorm veel voldoening als ons dit lukt.”

Leren met je hart

De leerlingen van het Pontem College gaan heel graag naar school. Hun dankbaarheid dat ze weer gewoon les kunnen krijgen, is enorm. Een praatje maken over het weekend is er nauwelijks bij, leerlingen willen het liefste direct van start met de les. Ze ervaren hun leven in Nederland als een nieuwe kans. Ilham: “Heel blij dat wij de ruimte kunnen bieden om hen die kans te geven. We proberen alle leerlingen onderwijs op maat aan te bieden, zodat we aansluiten bij hun talenten. Iedere donderdagmiddag gaan de leerlingen iets ontdekken, bijvoorbeeld kickboksen, percussie spelen of koken. Het is niet alleen maar theorie of de Nederlandse taal. We willen de leerlingen meegeven dat je ook kan leren met je handen en met je hart.” De activiteiten wisselen elke zes weken en vinden zowel binnen als buiten de school plaats. Het Pontem College werkt bijvoorbeeld veel samen met Lindenberg Cultuurhuis. Ook hebben ze een samenwerking met Pro College, het praktijkonderwijs in de regio. Leerlingen van het Pontem College krijgen de kans om een middag mee te draaien op deze school, zodat ze weten waar ze eventueel terecht komen. Op het Pontem College zelf is er daarnaast veel aandacht voor één op één begeleiding van de leerlingen. Ilham: “Onze leerlingen hebben al het nodige in hun leven meegemaakt. Wij willen ze het gevoel geven dat ze hier welkom zijn en dat ze zich hier thuis mogen voelen. Dat is wat ons drijft en waar we alles voor over hebben om dat te realiseren.”

Het Pontem College biedt een veilige leeromgeving voor anderstalige leerlingen tussen 12 en 18 jaar om zich te kunnen ontwikkelen tot zelfbewuste en respectvolle burgers. Naast de vaste locatie zijn er in korte tijd twee nieuwe locaties geopend, waarvan de derde in oktober 2023. Wat dit achter de schermen betekent, is niet altijd direct zichtbaar voor de buitenwereld.

Ilham Kheinette en Simone Mijling

Roostermaker, toetscoördinator en P&O adviseur | Pontem College | inzetten werkzaamheden nieuwe locatie

“Wij willen leerlingen het gevoel geven dat ze hier welkom zijn”

Het Pontem College biedt ruimte aan leerlingen met meer

dan 40 nationaliteiten