Filmen, een dj-cursus, programmeren met LEGO en werken met Microbits: het kan allemaal op het Canisius College. Vanwege het enthousiasme van leerlingen over deze vrijwillige activiteiten, ontwikkelde de school een nieuw vak waarin al dit soort activiteiten samen zijn gekomen: DigiTech en Media (DTM). De eerste lichting eerstejaars is dit schooljaar begonnen. En met succes. De talentontwikkeling van de leerlingen kreeg een enorme boost.

Naast het volgen van reguliere vaklessen kunnen leerlingen op het Canisius College facultatief meedoen aan allerlei activiteiten, cursussen en clubs. Zoals de Techniekclub, waar leerlingen hun 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen bij de First Lego League, en het Mediahuis, waar leerlingen journalistieke producties en creatieve content leren maken. Nicole Wenneker, docent Nederlands en één van de grondleggers van DTM, vertelt: “Het groepje leerlingen dat hieraan meedoet is iedere keer zo enthousiast. Dat gunnen we álle leerlingen. Dus gingen we nadenken over het vormgeven van een nieuw vak. Maar hoe breng je techniek en media samen? We zochten thema’s en onderwerpen uit die raakvlakken hebben met beiden, zoals digitale geletterdheid, creatief ontwerpen en computational thinking waarbij je kleine problemen op gaat lossen door middel van programmeren. Ook wilden we iets doen met ICT-vaardigheden. Sommige leerlingen kunnen goed overweg met een laptop als ze in de brugklas komen, anderen niet. Samengevat: hoe bereiden we leerlingen voor op de vaardigheden van de toekomst? Dit brengen we als eerste school in Nederland samen in het vak DTM.”

Hop, aan de slag

In 2023 volgden de eerste groep leerlingen uit de eerste klas vier uur per week DTM. Komend schooljaar start ook de tweede klas met het vak. De groep docenten die de lessen verzorgen, putten uit bestaande lesmaterialen of ontwikkelen lessen vanuit hun eigen expertise en interesses. Zo is er een collega speciaal van buitenaf aangetrokken die ook bij Beeldbrengers werkt. Zij is de filmexpert in het mediagedeelte van het vak. In het techniekdeel kwam dit jaar onder andere deelname aan Vakkanjers aan bod. Vakkanjers is een educatief programma waarin leerlingen een oplossing bedenken voor een realistisch technisch vraagstuk. De vraag vanuit het Olympisch Comité was hoe je een sport technisch kunt innoveren. Nicole: “Een groepje leerlingen bedacht een GPS systeem voor op de pijlen bij handboogschieten, omdat pijlen altijd kwijtraken. Een ander groepje ontwierp een robot om mee te sparren tijdens boksen, zodat je niet makkelijk gewond raakt. Samenwerken is een ander belangrijk aspect van het vak. Hoe werk je met elkaar samen en hoe maak je samen iets beter?”

Filmen als een echte pro
Op het Canisius College werd het vak techniek al gegeven. Delen van dit vak blijven bestaan binnen DTM, want basisvaardigheden als zagen, boren en kennis van materialen blijven belangrijk om te leren. Het stukje programmeren en ontwerpen is met DTM erbij gekomen. Voor het vak zijn uren vrijgemaakt. Nicole: “Fantastisch dat de schoolleiding hier ruimte voor wilde maken.” Het ideaalbeeld van Nicole is om DTM aan te laten sluiten op vakken als informatica en CKV in de bovenbouw. En wie weet kunnen we ooit een examenvak kunst-film in de bovenbouw invoeren. Ze hoopt een mooie doorlopende leerlijn te creëren. De eerste ervaringen met DTM zijn enorm positief. “Leerlingen leren superveel. Ze gaan echt vooruit en vinden het vak heel erg leuk. Je ziet hun talenten ontplooien. Film werd al in veel vakken gebruikt. Bijvoorbeeld bij Frans, waar leerlingen een kookvlog moeten maken in het Frans. Dan kreeg je vaak filmpjes waarbij het beeld en geluid net niet goed waren. Dat is wat ze leren bij DTM. Het vak is in die zin ondersteunend aan de andere vakken op school.”

Uitbreiding van het vak
In 2023 is het Canisius College gestart met vijf collega’s die vier uur per week DTM geven aan alle leerlingen uit de eerste klas. Komend schooljaar geven acht docenten het vak aan veertien klassen verdeeld over het eerste en tweede leerjaar. Om de nieuwe eerstejaars leerlingen van volgend schooljaar goed voor te bereiden op wat ze kunnen verwachten, heeft de brugklas van dit jaar in samenwerking met stichting LUX een stop-motion film gemaakt met als titel ‘Hoe overleef ik de brugklas?’ Nicole: “We vinden het heel waardevol om samen te werken met partners uit de regio.”

Ruimte voor talentontwikkeling

Nicole is positief verrast over hoeveel eerstejaars leerlingen al kunnen en weten. “Zo waren de leerlingen heel erg betrokken tijdens een les over cyberpesten in appgroepen. Ze wisten goed hun mening te geven, waardoor het gesprek op gang kwam in de klas. Enorm interessant om te horen wat hen bezighoudt, hoe ze omgaan met nare reacties online en hoe ze nadenken over de digitale balans. We kijken goed naar wat leerlingen leuk vinden om te doen en waar behoefte aan is om meer over te leren. Waar in andere lessen misschien minder ruimte is om je talenten te laten zien, leggen we daar bij DTM juist de nadruk op.”

Nicole Wenneker

Docent Nederlands en DigiTech en Media | Canisius College | DigiTech en Media (DTM)

“Nadruk ligt op het ontwikkelen van ieders talent in de vaardigheden van de toekomst”

Het Canisius College lanceert als eerste in Nederland het vak DigiTech en Media

Naast het volgen van reguliere vaklessen kunnen leerlingen op het Canisius College facultatief meedoen aan allerlei activiteiten, cursussen en clubs. Zoals de Techniekclub, waar leerlingen hun 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen bij de First Lego League, en het Mediahuis, waar leerlingen journalistieke producties en creatieve content leren maken. Nicole Wenneker, docent Nederlands en één van de grondleggers van DTM, vertelt: “Het groepje leerlingen dat hieraan meedoet is iedere keer zo enthousiast. Dat gunnen we álle leerlingen. Dus gingen we nadenken over het vormgeven van een nieuw vak. Maar hoe breng je techniek en media samen? We zochten thema’s en onderwerpen uit die raakvlakken hebben met beiden, zoals digitale geletterdheid, creatief ontwerpen en computational thinking waarbij je kleine problemen op gaat lossen door middel van programmeren. Ook wilden we iets doen met ICT-vaardigheden. Sommige leerlingen kunnen goed overweg met een laptop als ze in de brugklas komen, anderen niet. Samengevat: hoe bereiden we leerlingen voor op de vaardigheden van de toekomst? Dit brengen we als eerste school in Nederland samen in het vak DTM.”

Hop, aan de slag

In 2023 volgden de eerste groep leerlingen uit de eerste klas vier uur per week DTM. Komend schooljaar start ook de tweede klas met het vak. De groep docenten die de lessen verzorgen, putten uit bestaande lesmaterialen of ontwikkelen lessen vanuit hun eigen expertise en interesses. Zo is er een collega speciaal van buitenaf aangetrokken die ook bij Beeldbrengers werkt. Zij is de filmexpert in het mediagedeelte van het vak. In het techniekdeel kwam dit jaar onder andere deelname aan Vakkanjers aan bod. Vakkanjers is een educatief programma waarin leerlingen een oplossing bedenken voor een realistisch technisch vraagstuk. De vraag vanuit het Olympisch Comité was hoe je een sport technisch kunt innoveren. Nicole: “Een groepje leerlingen bedacht een GPS systeem voor op de pijlen bij handboogschieten, omdat pijlen altijd kwijtraken. Een ander groepje ontwierp een robot om mee te sparren tijdens boksen, zodat je niet makkelijk gewond raakt. Samenwerken is een ander belangrijk aspect van het vak. Hoe werk je met elkaar samen en hoe maak je samen iets beter?”

Filmen als een echte pro
Op het Canisius College werd het vak techniek al gegeven. Delen van dit vak blijven bestaan binnen DTM, want basisvaardigheden als zagen, boren en kennis van materialen blijven belangrijk om te leren. Het stukje programmeren en ontwerpen is met DTM erbij gekomen. Voor het vak zijn uren vrijgemaakt. Nicole: “Fantastisch dat de schoolleiding hier ruimte voor wilde maken.” Het ideaalbeeld van Nicole is om DTM aan te laten sluiten op vakken als informatica en CKV in de bovenbouw. En wie weet kunnen we ooit een examenvak kunst-film in de bovenbouw invoeren. Ze hoopt een mooie doorlopende leerlijn te creëren. De eerste ervaringen met DTM zijn enorm positief. “Leerlingen leren superveel. Ze gaan echt vooruit en vinden het vak heel erg leuk. Je ziet hun talenten ontplooien. Film werd al in veel vakken gebruikt. Bijvoorbeeld bij Frans, waar leerlingen een kookvlog moeten maken in het Frans. Dan kreeg je vaak filmpjes waarbij het beeld en geluid net niet goed waren. Dat is wat ze leren bij DTM. Het vak is in die zin ondersteunend aan de andere vakken op school.”

Uitbreiding van het vak
In 2023 is het Canisius College gestart met vijf collega’s die vier uur per week DTM geven aan alle leerlingen uit de eerste klas. Komend schooljaar geven acht docenten het vak aan veertien klassen verdeeld over het eerste en tweede leerjaar. Om de nieuwe eerstejaars leerlingen van volgend schooljaar goed voor te bereiden op wat ze kunnen verwachten, heeft de brugklas van dit jaar in samenwerking met stichting LUX een stop-motion film gemaakt met als titel ‘Hoe overleef ik de brugklas?’ Nicole: “We vinden het heel waardevol om samen te werken met partners uit de regio.”

Ruimte voor talentontwikkeling

Nicole is positief verrast over hoeveel eerstejaars leerlingen al kunnen en weten. “Zo waren de leerlingen heel erg betrokken tijdens een les over cyberpesten in appgroepen. Ze wisten goed hun mening te geven, waardoor het gesprek op gang kwam in de klas. Enorm interessant om te horen wat hen bezighoudt, hoe ze omgaan met nare reacties online en hoe ze nadenken over de digitale balans. We kijken goed naar wat leerlingen leuk vinden om te doen en waar behoefte aan is om meer over te leren. Waar in andere lessen misschien minder ruimte is om je talenten te laten zien, leggen we daar bij DTM juist de nadruk op.”

Filmen, een dj-cursus, programmeren met LEGO en werken met Microbits: het kan allemaal op het Canisius College. Vanwege het enthousiasme van leerlingen over deze vrijwillige activiteiten, ontwikkelde de school een nieuw vak waarin al dit soort activiteiten samen zijn gekomen: DigiTech en Media (DTM). De eerste lichting eerstejaars is dit schooljaar begonnen. En met succes. De talentontwikkeling van de leerlingen kreeg een enorme boost.

Nicole Wenneker

Docent Nederlands en DigiTech en Media | Canisius College | DigiTech en Media (DTM)

“Nadruk ligt op het ontwikkelen van ieders talent in de vaardigheden van de toekomst”

Het Canisius College lanceert als eerste in Nederland het vak DigiTech en Media